Zadelpasservice westernzadels
Westernzadels zijn heel anders opgebouwd dan klassieke (Engelse) zadels.
Daar waar klassieke zadels onderaan van kussens voorzien zijn om het paard extra comfort te bieden is dat bij een westernzadel niet het geval.
Daardoor hebben ruiters die met een westernzadel rijden meer contact met hun paard tijdens de rit. Uiteraard moet ook een westernzadel zo optimaal mogelijk aangepast worden aan de paardenrug.
Om een optimale aansluiting aan de paardenrug te garanderen is het best de pasvorm van een westernzadel te bepalen op basis van de zadelboom.
Er bestaan zadelbomen in heel wat vormen en ook Hopa Sport heeft een zeer groot gamma zadelpasvormen beschikbaar. Met deze zadelbomen bepalen we aan de stal op de paardenrug de best geschikte pasvorm, zodat alle drukkingen op de paardenrug van het toekomstige zadel volledig vermeden worden.
Voor het passen met zadelbomen zijn er enkele vuistregels:
- De zadelboom moet uiteraard achter de schouders van het paard liggen
- De bars van de zadelboom moeten zo optimaal mogelijk aan de paarderug aansluiten
- De zadelboom moet de nodige schoudervrijheid bieden
- Aan de schoft dient tevens de nodige ruimte te worden voorzien
- De zadelboom mag in de lengte geen druk geven op de zogenoemde zwevende ribben van het paard
Al deze punten beoordeelt Jean-Paul zeer nauwkeurig tijdens een zadelpasafspraak voor westernzadels.
Westernzadels passen waarvan geen zadelboom beschikbaar is
Omdat er eindeloos veel verschillende vormen van paardenruggen bestaan wordt de pasvorm van een westernzadel nagenoeg altijd bepaald door de zadelboom. Omdat van de meeste westernzadels de zadelboom helemaal niet apart beschikbaar is wordt zeer dikwijls, of nagenoeg steeds, gepast met een volledig afgewerkte zadel. Natuurlijk dient dit gebeuren zonder pad of onderlegger onder het zadel om een zo nauwkeurig mogelijk zicht erop te krijgen of het zadel al doen niet goed aansluit op de paardenrug .
Dat is het moment waarop ervaring extreem belangrijk is. Die broodnodige ervaring deed Jean-Paul van Hopa Sport de afgelopen 30 jaar op op tijdens een hele reeks seminars en praktijkcursussen bij Continental Saddlery in Duitsland en door heel wat zadelpasproblemen op te lossen bij diverse klanten. Geen twee problemen rond zadelpassen zijn immers identiek.
Hoe zie je dat een bestaand westernzadel goed ligt op een paard?
- Vooreerst dient een westernzadel achter de schouders van het paard te liggen. De voorrand van het zadel mag wel over de schouders komen maar moet de nodige zogenoemde schoudervrijheid bieden.
- Onder de vork moet het zadel voldoende schoftvrijheid bieden. Dit wil zeggen dat je, terwijl de ruiter in het zadel zit, tussen de onderkant van de vork van het zadel en de bovenkant van de schoft van je paard minimaal een tweetal vingers plaats moet hebben. Normaal dient dit zo te zijn zonder onderlegger, maar in een beperkt aantal gevallen kan een geschikte pad of zadelonderlegger gecombineerd worden met het zadel.
- Onderaan dient een westernzadel over de volledige lengte van het zadel en over een ruime breedte contact te hebben met de paardenrug. dat is bij veel afgewerkte zadels niet altijd even eenvoudig te beoordelen. Daarom kan je best met de hand onder het zadel voelen of je overal dezelfde druk ervaart.
- Wanneer je overal betrekkelijk moeilijk onder het zadel door kan schuiven heb je een goed passend zadel, voel je daarentegen hier en daar een ruimte waar je zonder moeite onder kan dan geeft dit aan dat het zadel op die plek geen contact maakt met de paardenrug en gaat het zadel op bepaalde plaatsen meer druk zetten wat kan leiden tot overbelasting. Wil je dit optimaal doen dan is een aparte zadelboom van het zadel nodig, dat is niet altijd evident maar kan wel voor het gamma westernzadels van Deuber.
- De onderkant van een zadel moet in die mate aangepast zijn aan de paardenrug dat hij echt helemaal meedraait met de rug van je paard. Alleen dan kan zogenoemde 'lijnbelasting' van de paardenrug vermeden worden.
- De lengte van een westernzadel is zeker belangrijk bij paarden die een korte rug hebben. Wanneer een paard in beweging is gaat zijn achterhand regelmatig fors naar voren komen, op die momenten mag het zadel zeker niet hinderen. Bij heel wat paarden zijn de zogenaamde 'square-skirts' of 'rechthoekige zweetbladen' te lang of te hoekig zodat ze de achterhand hinderen in de beweging.
Jarenlange ervaring
Rond het jaar 1980 kreeg Hopa Sport de eerste vragen naar westernzadels. Omdat er bij de gebruikelijke leveranciers in die tijd geen aanbod was voor de betere westernzadels werd al snel besloten om dit soort zadels en toebehoren zelf te importeren uit de USA van de firma's Simco en Longhorn.
Nadien volgende Jean-Paul cursussen en seminars in Duitsland, o.a. bij Continental Saddlery waar hij leerde hoe je een westernzadel kan opbouwen een aanpassen. Hij leerde er de kneepjes van het vak van echte ervaringsdeskundigen. Onder andere zadelbouwers uit de USA kwamen er uitgebreid vertellen over zadelbouwtechnieken.
De zadelbouwfirma Steele Saddle Trees bundelt sinds 1848 de ervaring van generaties zadelbomen bouwen. Zadelbomenbouwer Eddy Steele was tijdens de cursusdagen meermaals aanwezig en tijdens de seminars werden ook dierenartsen en paardenostheopaten uitgenodigd die een beter inzicht konden bieden in de opbouw en correcte ligging van een zadel. Zo werden ook door Dr. Rittmann, dierenarts, otheopaat en hoefsmid, zeer uitvoerige uiteenzettingen gegeven.
Omdat de zadelbomen van westernzadels van uitermate groot belang zijn voor een goede pasvorm legde Hopa Sport contact met de Duitse firma, Deuber, die zowel de zadelbomenproductie als de verdere opbouw van een zadel in eigen beheer heeft.
De zadelbomen kunnen verwerkt worden in bijna alle zadelmodellen en dat biedt heel wat mogelijkheden. Op die manier kan iedere klant van een passend zadel voorzien worden zonder dat hij moet inboeten aan comfort en kan hij met een zadel rijden waarvan ook het uiterlijk hem aanstaat. Hopa Sport kan ook steeds rekenen op de meesterzadelmakers van de firma's Deuber, Continental en andere voor extra ondersteuning.