Westernzadels

Rijcomfort voor ruiter én paard

Westernzadels worden gezien als typisch Amerikaans. De oorsprong ervan ligt echter bij de Moorse ruiters en strijders tijdens de Middeleeuwen. Sinds de 18de eeuw evolueerden de klassieke westernzadels enorm, met nieuwe functies en zowel voor paard als ruiter.

Vandaag de dag is het geschikt voor heel wat meer dan de werkende cowboy alleen. Ook voor tal van ruiterdisciplines is het een goede oplossing. Doet u natuurwandelingen, meerdaagse trektochten, reining, endurance, barrel-racing of roping? Voor elk van deze disciplines bestaat een specifieke uitvoering als westernzadel.

Afhankelijk van uw specifieke wensen, de bouw van uw paard en uw rijdiscipline bieden we een reeks mogelijkheden. Onze zadelpasser is gespecialiseerd in westernzadels en komt bij u aan de stal. Zo weet u zeker dat u een westernzadel koopt of laat bouwen dat past bij de rug van uw paard en uw wensen.


De oorsprong van het westernzadel

Nog voor het jaar 1000 gebruikten de Spanjaarden de eerste vormen van westernzadels. Deze werden ingezet bij oorlogvoering en koloniale expansie. Hierdoor kwam het westernzadel terecht in de Nieuwe Wereld. Voor werkende cowboys was het een uitrusting voor dagelijks gebruik.

Bij de verdere verspreiding in Noord-Amerika tekenden zich twee verschillende stijlen af:

  • De Texaanse stijl: grote, platte en zware westernzadels. Deze waren gericht op het harde en snelle ropingwerk. Ze waren vooral te vinden ten oosten van de Rocky Mountains en later ook in Canada.
  • De Californische stijl: lichter en eerder rond afgewerkt. Deze domineerden de kust langs de Stille Oceaan en verspreidden zich verder in het noordwesten. De lokale veeboeren hadden door het mildere klimaat en makkelijkere terrein meer vrije tijd. Hierdoor maakten ze van hun westernzadels decoratieve pronkstukken.

Een uitgebreid aanbod in westernzadels

Tot enkele tientallen jaren geleden waren ropingzadels veruit het populairst. Deze zijn eigenlijk bedoeld voor het echte zware werk van cowboys. Hiervoor moest elk westernzadel extreem duurzaam gebouwd zijn.

Dit vertaalde zich in extra gewicht, onder andere qua leder dat werd gebruikt. Daarnaast is de pommel voor het lassowerk zeer robuust en groter uitgewerkt. Dit alles betekende een fors gewicht op de rug van het paard.

Een goed passend zadel is nog altijd zeer belangrijk. De correcte gewichtsverdeling op de rug van het paard is zeer belangrijk voor de anatomie van het dier. Ook wanneer u paardrijden ‘slechts’ als vrijetijdsbesteding beschouwt. De afgelopen jaren zijn de meeste westernzadels veel lichter gebouwd. Dit met nadruk op comfort voor zowel paard als ruiter.

In ons totale aanbod als paardenwinkel vindt u een ruim assortiment westernzadels van Deuber & Partner en AK-Saddlery. We raden specifiek deze zadelbouwers aan omdat zij de mogelijkheid bieden eerst hun zadelbomen te passen op de rug van het paard. Vervolgens kan u dan het zadel van uw wensen laten bouwen. Enkel op deze manier bent u zeker van de optimale pasvorm van een westernzadel op de rug van uw paard.


De zadelboom: het geheim van een goed passend westernzadel

De zadelboom is het ‘kader’ waarop het zadel gebouwd is. Recent weegt ook dit onderdeel doorgaans verschillende kilogrammen minder. Hierdoor weegt een hedendaags westernzadel tegenwoordig in zijn geheel slechts 12 à 14 kilogram: slechts de helft van de oorspronkelijke 25 kg.

De zadelboom heeft nog steeds een dubbel doel:

  • Een optimale drukverdeling voor uw paard. Dit niet alleen van het westernzadel zelf, maar ook van de ruiter die erop zit.
  • Een juiste ondersteuning van u als ruiter. Met name minder ervaren paardrijders merken het extra rijcomfort meteen.

Beide zaken vallen door een leek maar moeilijk te beoordelen. We raden u daarom sterk aan om een beroep te doen op een vakman. Reken op een zadelpasser die kennis van zaken heeft over westernzadels. Westernzadels zijn namelijk nog een heel andere materie dan klassieke, Engelse zadels.

Maak nu een afspraak voor een zadelpasser aan de stal


Westernzadels van kwalitatief leder, voor maximale duurzaamheid

Europese en Amerikaanse bouwers van westernzadel gaan over het algemeen voluit voor hoge normen. Bij Aziatische fabrikanten zien we helaas vaak niet dezelfde maatstaven. Zij werken wel met een fors lagere loonkost, maar hun eindproduct is helemaal niet vergelijkbaar met in Europa of in Amerika gebouwde westernzadels. Zeker als u weet dat elk onderdeel van het zadel een ander soort leder nodig heeft:

  • Voor de skirts of kwartieren moet het leder doorgaans vast en duurzaam zijn. Als deze vervolgens voor bepaalde toolings handgeklopt bewerkt worden, dient het leder net iets zachter te zijn. Dit echter zonder aan duurzaamheid in te boeten.
  • Bij het overtrekken van de vork en de cantle is dan meer erg soepel leder nodig. In het bijzonder omdat de oppervlakken vaak afgerond of bolvormig zijn.
  • Qua zitting worden over het algemeen drie mogelijkheden aangeboden. Naast zeer soepel gladleder is ook daimleder of nubuck zeer populair. Indien u dit wenst kan een zitting ook van een zogenaamde ‘hard-sear’ voorzien worden. Voor al deze uitvoeringen zijn zeer specifieke ledersoorten nodig.
  • Voor de stijgbeugelriemen wordt een zeer trekvast leder gebruikt. Dit zorgt ervoor dat de gaten voor de regeling van de lengte slechts minimaal slijten, zelfs na langere tijd.
  • De latigos of singelriemen worden ook een specifiek leder uitgevoerd, namelijk latigo. Deze lederkwaliteit is meestal roodachtig en wordt al snel zeer soepel. Hierdoor kan er makkelijk een dasknoop mee gemaakt worden, dit om het westernzadel op het paard aan te singelen.

Dit alles maakt het broodnodig om u te laten bijstaan door een ervaren zadelpasser. Deze beoordeelt samen met u zaken zoals de pasvorm en de lengte van het zadel. Op deze manier voorkomt u een foutieve, dure aankoop.

Maak nu een afspraak voor een zadelpasser aan de stal